tiistai 3. joulukuuta 2019

Treidaus; treidattavan kohteen valitseminen

Hei

Kuten olenkin kertonut, treidasin aluksi Brent öljyllä. Öljyn valikoin sen vuoksi, koska siinä on päivän aikana paljon vaihtelua, ja ajattelin, että siten olisi helppo löytää ostopaikkoja pitkin päivää. Vähän myöhemmin vaihdoin WTI öljyyn, koska se oli vähän edullisempi ja pystyin ostamaan isompia eriä.

Öljyn hinnan vaihtelut osoittautuivat minulle liian yllätyksellisiksi ja suuriksi. Jopa Trumpin twiittaus öljyn kalliista hinnasta saattoi syöstä öljyn aivan äkillisesti useamman prosentin laskuun. Jos kurssia ei vahtinut koko ajan, ehti tappiot kasvaa todella pahoiksi. Lisäksi aloittelijana en vielä osannut edes aavistaa miten paljon kurssit saattoivat muuttua, joten jäin odottamaan käännettä. Ja sitä ei välttämättä edes tapahtunut useampaan viikkoon.

Treidattavia kohteita on vaikka kuinka paljon indekseistä hyödykkeisiin ja valuuttoihin. Pohdin olisiko kulta hyvä, siinä ei olisi päivän sisällä vaihtelua kovinkaan paljon. Pohdin S&P500 indeksiä, siinä olisi enemmän vaihtelua ja uutisointi olisi minulle tuttua ennestään kun seurasin öljyn hintaa. Lisäksi pohdin kotimaisen OMXin ja saksalaisen DAXin välillä.

Näistä päädyin lopulta DAXiin. Näin jälkikäteen voi todeta että jälleen kerran, koska ensimmäisen kerran kokeilin treidaamista noin 3-4 vuotta sitten DAXilla. Silloin lopetin treidaamisen, koska olin sellaisessa työssä, etten pystynyt ollenkaan vahtimaan kurssiliikkeitä ja uutisointia. Minulla ei riittänyt hermot ja aika silloin, joten lopetin treidaamisen.

Olen nyt sellaisessa työssä ja työpaikassa, että ehdin ja pystyn seuraamaan kurssiliikkeitä, ja poimimaan short tai long paikat ja seuraamaan, että toivottu suunta pysyy myös oston jälkeen.

Treidaan nyt siis DAXilla ja olen todennut sen selväksi minulle. Indeksi vaihtelee noin 2% sisällä päivän aikana, ja silläkin vaihtelulla on ostopaikat olleet helposti havaittavissa. Jenkkiuutisointi ja Trump vaikuttavat myös DAXiin aika-ajoin mutta vaikutus ei ole niin suuri kuin esim. öljyssä.



Kuvahaun tulos haulle dax indeksi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista, vastaan sinulle mahdollisimman pian!